Groep 3-4

Welkom op de pagina van groep 3-4!

In onze klas zitten wij met vierentwintig kinderen.
In groep 3 zitten vijftien kinderen en in groep 4 negen.
Op maandag, dinsdag en woensdag krijgen wij les van juf Renee.
Op donderdag en vrijdag krijgen wij les van juf Kim.

Op deze pagina zullen wij leuke dingen laten zien die wij dit jaar doen.

In het volgende document is een hoop informatie over de klas te lezen.

 

Semsom

Sinds dit schooljaar werken wij met de rekenmethode Semsom.
Dit is een methode waarbij veel gebruik wordt gemaakt van bewegend en spelend leren. Dit vinden we heel leuk!
Elke dag mogen we spelletjes doen om de automatiseerdoelen en de lesdoelen te bereiken.
In onze lade hebben we een rekenbakje zitten. Hierin zitten spullen die we vaker nodig hebben, zoals getallenkaartjes, blokjes, fiches en nog veel meer.

 

Tijdens de instructie moeten we ook wel vaker wat opschrijven, zodat de juffen kunnen checken of wij de uitleg gesnapt hebben.
Hiervoor gebruiken we de wisbordjes. Elk wisbordje heeft verschillende achtergronden erop staan, zodat we niet veel tijd kwijt zijn met bijvoorbeeld een getallenlijn of klok te tekenen.

 

Bij het zelfstandig werken werken we in onze werkboeken. Hierin maken we sommen die te maken hebben met de uitleg die we daarvoor hebben gehad.

Bij les 5, 10 en 15 mogen we in groep 3 een rekencircuit doen. Hierin zitten rekenspellen, waaronder spellen die op activiteitenkaarten staan.
De activiteitenkaarten zitten in een grote bak en mogen we ook doen als er tijd en ruimte is voor zelfstandig spelen.
Op de kaart staat duidelijk wat we nodig hebben en welke stappen je moet nemen om het spel goed te spelen.
Afgelopen vrijdag hebben we in groepjes van twee en drie kinderen al 7 van deze kaarten gedaan. Komende vrijdag doen we de kaarten waar we de vorige keer geen tijd meer voor hadden.

Waar groep 4 vooral zin in heeft, is om de tafels te gaan leren!

 

Lijn 3

In groep 3 werken wij met Lijn 3. Dat is een methode voor lezen, spelling, woordenschat en wereldoriëntatie.
Vorige week zijn wij begonnen met thema 2. De Boom.
Het thema start altijd met een verhaal.

We hebben al heel veel letters geleerd in de eerste weken van het schooljaar!
Al deze letters komen op het klankenbord in de juiste 'flat' te hangen.
Een flat voor de lange klanken, korte klanken, tweetekenklanken, medeklinkers en andere klanken.


Zo kunnen wij al veel leuke woorden lezen en leren we ze ook schrijven bij spelling.

 

Alles in 1

In groep 4 werken wij met Alles in 1.
Deze methode heeft alle vakken erin zitten, behalve rekenen schrijven en gym. De lessen hangen allemaal samen aan één thema. Dit thematisch werken zorgt ervoor dat de betrokkenheid van de leerlingen bij alle vakken erg groot is, omdat het allemaal op elkaar voortborduurt.
Deze week hebben wij het eerste thema afgesloten. 'Waar is het?' heette dit thema.


Dit thema heeft te maken met aardrijkskunde.
Het is 8 weken gegaan over onze buurt en wat we daarin kunnen vinden, de landschappen die er bestaan, wat een gemeente doet, Amsterdam Rotterdam en Den Haag, bijzondere plekken en dingen in Nederland en ook nog over de aarde, de maan en het heelal.

De komende 8 weken gaan we aan de slag met thema 2: 'Jij en ik.'

Dit is een project dat vooral over cultuur gaat.
Eten en drinken, muziek en dans, wonen en spelen, kleren en feest.
We hebben alweer zin om met dit project te beginnen!

 

Leescircuit

Elke ochtend starten wij met een kwartier leescircuit.
Hier doen groep 3 en groep 4 aan mee.
Om de paar weken wisselen de opdrachten die in het circuit zitten.
Behalve het rijtjes lezen bij groep 3 en de leeskaarten lezen bij groep 4.

Nu zijn veel van de andere spelletjes/opdrachten in het circuit in het thema Sinterklaas.
Groep 3 draait aan het spellingrad (gekoppeld aan het thema van Lijn 3) en schrijft het woord op. Ze spelen op de Ipad met een prowise van Sinterklaas. En ze flitsen schoorsteen-letters.

Groep 4 zoekt sinterklaas woorden in woordzoekers, draait aan het rad en spelen op die manier sinterklaas-woorden-bingo en lezen sinterklaasverhalen.

We hebben nu al zin in het kerst-leescircuit!

Kerst

Na sinterklaas was de klas direct versierd in kerstsferen.
Wat zag dat er gezellig uit!

In deze twee weken hebben we veel leuke dingen gedaan. Het leescircuit was bijvoorbeeld met kerstopdrachten.
Ook hebben we een lied met dans ingestudeerd om aan de school te laten zien.
Op donderdag 21 december mochten we 's avonds naar school voor het kerstdiner.
Iedereen nam een lekker hapje mee en toen zaten we met de hele school in de aula te eten.

Op vrijdag hebben we in de klas nog een kerst-escaperoom gespeeld, een letter voor onze groepskerstkaart versierd en een leuke kerstfilm gekeken.
Helemaal klaar voor de vakantie!
Fijne feestdagen allemaal!

Knutselen

Op vrijdagmiddag zijn wij altijd creatief bezig in groep 3-4.
Vandaag gingen wij knutselen voor carnaval.
Juf Meis, onze stagiaire, had een hele leuke opdracht bedacht. We kregen een wit bordje en mochten met papier
en allerlei knutselspullen onze eigen clown gaan knutselen.
Ze zijn enorm creatief geweest en hebben hard gewerkt. En wat een leuke resultaten zijn daarvan gekomen!
Alaaf!

Breinhelden

Op school werken wij met de methode Breinhelden.

Executieve functies zijn de uitvoerende functies van ons brein: ze regelen dat we taken uitvoeren en hoe we dat doen. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen, zoals aandacht vasthouden, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie. Belangrijke functies dus voor kinderen om te versterken!  

Met Breinhelden werk je doordacht aan deze functies. De executieve functies zijn vertaald naar tien aansprekende Breinkrachten, zoals Startkracht en Doorzetkracht. Samen met de Breinhelden Effi en Furon leren we op een speelse manier hoe we hun Breinkrachten kunnen trainen. 

We hebben in de klas het spel memory gespeeld. We hebben hiermee onze onthoud- & doekracht getraind. Bij memory leren we kaartjes onthouden, we onthouden daarbij ook de plaats waar het kaartje ligt. Ook voor thuis is dit een goede oefening en belangrijk om een goede onthoud- & doekracht te hebben. Een voorbeeld is wanneer je moeder vraag je gymtas in te pakken, moet je weten waar alle spullen liggen; de plaats is daarbij belangrijk.

Bij memory staat ook aandachtkracht centraal, je moet goed je aandacht bij het spel houden om te weten waar de plaatjes liggen. We hebben samen een leuk spel gespeeld en vonden het jammer om er mee te stoppen.

Automatiseren

In groep 3-4 is automatiseren erg belangrijk.

Automatiseren betekent: automatisch maken, zodat je er niet meer bij hoeft na te denken. Bij rekenen betekent automatiseren dat je rekenkundige handelingen zo goed kent en zo snel kunt uitvoeren dat je er niet meer lang over hoeft na te denken. Het is alsof je deze berekeningen bijna automatisch kunt doen.

In groep 3 begint dit met de cijfers automatiseren en de volgorde hiervan.
Later in het jaar zijn de splitsingen erg belangrijk.
Hoe kan je 7 splitsen? In 3 en 4, maar ook in 5 en 2.
Vooral de splitsing van 10 is een erg belangrijke. Dit noemen we ook wel de verliefde harten.

We zijn deze splitsingen in de klas (en ook thuis) veel aan het oefenen, maar nu ook aan het toetsen. Kunnen wij 40 splitsingen maken in 2 minuten en 30 seconden? Als dit lukt, krijgen we een sticker op ons splitsdiploma.

In de methode zijn we nu sommen aan het maken, waarbij we die splitsingen goed geautomatiseerd moeten hebben zitten.
Als je bijvoorbeeld de som 8 + 6 hebt, leren we nu eerst de 8 aan te vullen naar 10 (heb je de verliefde harten voor nodig) en daarna de rest wat over is van 6 (splitsing van 6) nog toe te voegen.
Bij de minsommen gebruiken we het ook. 16 - 9, halen we eerst de 6 eraf om naar de 10 te komen. Daarna splitsen we de 9 en weten we hoeveel er nog van de 10 af moet (weer de verliefde harten voor nodig).

In de lessen zit veel automatiseren. Aan het begin van de les werken we de ene dag aan ons werkboek rekenmuur en de andere dag met bewegend leren.
De rekenmuur is een opbouw van welke automatiseringen elkaar opvolgen.

In groep 4 zijn de tafels heel erg belangrijk.
We zijn het hele jaar al ermee aan het oefenen. Ondertussen heeft iedereen de tafeldiploma's gehaald en oefenen we alle tafels weer door elkaar heen. Best lastig onthouden soms!
Maar de tafels komen ook in veel andere sommen terug.
Bij grotere keersommen, bij deelsommen, verhoudingstabellen, staartdelingen, breuken en nog veel meer.

In groep 4 werken we ook met de werkboekjes van rekenmuur en bewegend leren.
In het werkboekje rekenmuur krijgen we aan de start van de les +- 10 minuten om twee bladzijden met sommen te maken. Zo zijn we de helft van de week bezig om zoveel mogelijk sommen in deze tijd te maken.
Bij het bewegend leren kan het zijn dat we joggen bij een filmpje en hierbij antwoorden hardop zeggen, of dat we sommen krijgen en door de klas heen wandelend elkaar de oplossingen moeten vertellen.
Dit vinden we altijd erg leuk.