Groep 3-4

Welkom op de pagina van groep 3-4!

In onze klas zitten wij met vierentwintig kinderen.
In groep 3 zitten vijftien kinderen en in groep 4 negen.
Op maandag, dinsdag en woensdag krijgen wij les van juf Renee.
Op donderdag en vrijdag krijgen wij les van juf Kim.

Op deze pagina zullen wij leuke dingen laten zien die wij dit jaar doen.

In het volgende document is een hoop informatie over de klas te lezen.

 

Semsom

Sinds dit schooljaar werken wij met de rekenmethode Semsom.
Dit is een methode waarbij veel gebruik wordt gemaakt van bewegend en spelend leren. Dit vinden we heel leuk!
Elke dag mogen we spelletjes doen om de automatiseerdoelen en de lesdoelen te bereiken.
In onze lade hebben we een rekenbakje zitten. Hierin zitten spullen die we vaker nodig hebben, zoals getallenkaartjes, blokjes, fiches en nog veel meer.

 

Tijdens de instructie moeten we ook wel vaker wat opschrijven, zodat de juffen kunnen checken of wij de uitleg gesnapt hebben.
Hiervoor gebruiken we de wisbordjes. Elk wisbordje heeft verschillende achtergronden erop staan, zodat we niet veel tijd kwijt zijn met bijvoorbeeld een getallenlijn of klok te tekenen.

 

Bij het zelfstandig werken werken we in onze werkboeken. Hierin maken we sommen die te maken hebben met de uitleg die we daarvoor hebben gehad.

Bij les 5, 10 en 15 mogen we in groep 3 een rekencircuit doen. Hierin zitten rekenspellen, waaronder spellen die op activiteitenkaarten staan.
De activiteitenkaarten zitten in een grote bak en mogen we ook doen als er tijd en ruimte is voor zelfstandig spelen.
Op de kaart staat duidelijk wat we nodig hebben en welke stappen je moet nemen om het spel goed te spelen.
Afgelopen vrijdag hebben we in groepjes van twee en drie kinderen al 7 van deze kaarten gedaan. Komende vrijdag doen we de kaarten waar we de vorige keer geen tijd meer voor hadden.

Waar groep 4 vooral zin in heeft, is om de tafels te gaan leren!

 

Lijn 3

In groep 3 werken wij met Lijn 3. Dat is een methode voor lezen, spelling, woordenschat en wereldoriëntatie.
Vorige week zijn wij begonnen met thema 2. De Boom.
Het thema start altijd met een verhaal.

We hebben al heel veel letters geleerd in de eerste weken van het schooljaar!
Al deze letters komen op het klankenbord in de juiste 'flat' te hangen.
Een flat voor de lange klanken, korte klanken, tweetekenklanken, medeklinkers en andere klanken.


Zo kunnen wij al veel leuke woorden lezen en leren we ze ook schrijven bij spelling.

 

Alles in 1

In groep 4 werken wij met Alles in 1.
Deze methode heeft alle vakken erin zitten, behalve rekenen schrijven en gym. De lessen hangen allemaal samen aan één thema. Dit thematisch werken zorgt ervoor dat de betrokkenheid van de leerlingen bij alle vakken erg groot is, omdat het allemaal op elkaar voortborduurt.
Deze week hebben wij het eerste thema afgesloten. 'Waar is het?' heette dit thema.


Dit thema heeft te maken met aardrijkskunde.
Het is 8 weken gegaan over onze buurt en wat we daarin kunnen vinden, de landschappen die er bestaan, wat een gemeente doet, Amsterdam Rotterdam en Den Haag, bijzondere plekken en dingen in Nederland en ook nog over de aarde, de maan en het heelal.

De komende 8 weken gaan we aan de slag met thema 2: 'Jij en ik.'

Dit is een project dat vooral over cultuur gaat.
Eten en drinken, muziek en dans, wonen en spelen, kleren en feest.
We hebben alweer zin om met dit project te beginnen!

 

Leescircuit

Elke ochtend starten wij met een kwartier leescircuit.
Hier doen groep 3 en groep 4 aan mee.
Om de paar weken wisselen de opdrachten die in het circuit zitten.
Behalve het rijtjes lezen bij groep 3 en de leeskaarten lezen bij groep 4.

Nu zijn veel van de andere spelletjes/opdrachten in het circuit in het thema Sinterklaas.
Groep 3 draait aan het spellingrad (gekoppeld aan het thema van Lijn 3) en schrijft het woord op. Ze spelen op de Ipad met een prowise van Sinterklaas. En ze flitsen schoorsteen-letters.

Groep 4 zoekt sinterklaas woorden in woordzoekers, draait aan het rad en spelen op die manier sinterklaas-woorden-bingo en lezen sinterklaasverhalen.

We hebben nu al zin in het kerst-leescircuit!

Kerst

Na sinterklaas was de klas direct versierd in kerstsferen.
Wat zag dat er gezellig uit!

In deze twee weken hebben we veel leuke dingen gedaan. Het leescircuit was bijvoorbeeld met kerstopdrachten.
Ook hebben we een lied met dans ingestudeerd om aan de school te laten zien.
Op donderdag 21 december mochten we 's avonds naar school voor het kerstdiner.
Iedereen nam een lekker hapje mee en toen zaten we met de hele school in de aula te eten.

Op vrijdag hebben we in de klas nog een kerst-escaperoom gespeeld, een letter voor onze groepskerstkaart versierd en een leuke kerstfilm gekeken.
Helemaal klaar voor de vakantie!
Fijne feestdagen allemaal!

Knutselen

Op vrijdagmiddag zijn wij altijd creatief bezig in groep 3-4.
Vandaag gingen wij knutselen voor carnaval.
Juf Meis, onze stagiaire, had een hele leuke opdracht bedacht. We kregen een wit bordje en mochten met papier
en allerlei knutselspullen onze eigen clown gaan knutselen.
Ze zijn enorm creatief geweest en hebben hard gewerkt. En wat een leuke resultaten zijn daarvan gekomen!
Alaaf!